Artikel over WK Transplant in Jubileum boek Eurotransplant

Coördinerend 1e chauffeur Andre Nieuwenhuizen is ten behoeve van het jubileum boek van Eurotranplant geïnterviewd over zijn werkzaamheden bij WK Transplant.

2.500.000 kilometer voor het redden van levens

André Nieuwenhuizen is een belangrijke schakel tussen de donor en de ontvanger van een orgaan. Sinds 1996 werkt hij als coördinerend 1e chauffeur bij WK Transplant in Nederland, dat ook voor Eurotransplant het (inter)nationale vervoer verzorgt. Daarvoor was hij algemeen taxichauffeur en vervoerde hij af en toe organen: “Soms moest ik na een melding voor een orgaantransport hals over kop magneetplaten aan de zijkant van mijn taxi plakken en een zwaailicht op het dak zetten. Een groot contrast met mijn huidige baan, waarin ik 24/7 dedicated paraat sta en in een duidelijk herkenbaar voorrangsvoertuig rijd.”

André vervoert alles binnen de transplantatiezorg zoals organen, bloed, chirurgische teams en transplantatiecoördinatoren. Een logistieke operatie onder hoge tijdsdruk, want een orgaan kan maar kort buiten het lichaam overleven. Snelheid is geboden, maar veiligheid staat boven alles; de chauffeurs hebben allemaal een zeer gedegen opleiding gehad. Met zo snel en verantwoordelijk mogelijk van A naar B rijden zou je denken dat André vooral veel achter het stuur zit, terwijl juist ook wachten een belangrijk deel van zijn werkdag is. “Zodra er een melding is ga ik op pad. Het kan zijn dat ik lang moet wachten op bloed- en laboratoriumuitslagen voordat ik weet waar de reis naartoe gaat. Omdat het vaak nachtwerk is, doe ik dan toch maar even een powernap als het kan.”

Rots in de branding

In principe werkt André in de regio West Nederland, maar de hart- en longteams brengt hij door heel Nederland of nog een stukje België en Duitsland in. Als locaties verder weg liggen, wordt er gevlogen. De teams worden dan naar luchthaven Schiphol of Rotterdam-TheHague Airport gebracht.

Bij onvoorziene omstandigheden komt het voor dat hij verder weg gaat met de auto om organen en teams te rijden. “Een goed voorbeeld is de vulkaaneruptie op IJsland in 2010. Door de aswolk was het Europese luchtruim gesloten. Ik heb toen een nier over de weg naar Frankfurt en Heidelberg gebracht. De afwisseling en flexibiliteit in mijn werk zijn heel groot, er sluipt nooit routine in. Ik moet overal de weg kennen, binnen en buiten de ziekenhuizen. Chirurgen lever ik vaak of op een operatiekamer, in ziekenhuizen waar ze nog nooit zijn geweest.” André is altijd de rots in de branding: “Operaties gebeuren vaak ’s nachts en als de teams klaar zijn, proberen ze vaak zelf naar mijn auto te komen, die buiten of in de ambulancehal klaar staat. Het gebeurt nog weleens dat ze dan verdwalen in de donkere gangen of zich vastlopen in beveiligde ruimtes. Nu kunnen we makkelijk mobiel bellen, maar vroeger was het een speurtocht om elkaar terug te vinden.”

Kroon op het werk

André doet zijn werk met toewijding, plezier en gepaste trots. Vorig jaar ontving hij een heel bijzondere blijk van waardering. Nadat bewijstukken waren overlegd waaruit bleek dat hij de afgelopen 20 jaar beroepschauffeur is geweest en meer dan 2.500.000 kilometer heeft gereden zonder ongelukken en zonder noemenswaardig schade, werd hij bekroond met een Internationaal Diploma of Honour. Ook koestert hij de vele bedankbriefjes die hij krijgt. Zoals de kaart van een Duitse chirurg die André bedankte voor hem door barre weersomstandigheden en een moeilijke route veilig en wel en op tijd op de juiste plek te brengen. Het bevestigt zijn keuze om met hart en ziel beroepschauffeur te zijn: “Ik vind het een fijne gedachte dat mijn werk bijdraagt aan een beter leven voor patiënten die een donororgaan nodig hebben. Ik ken ze natuurlijk niet, maar ik sta vaak stil bij de overleden donor die zijn of haar organen heeft afgestaan en bij de ontvangers die daardoor worden geholpen.”